LuxusníHiFi.cz  recenze recenze Pro-Ject 2-Xperience Acryl

recenze Pro-Ject 2-Xperience Acryl
  recenze     technické rady     poslechové studio     kontakty  

 recenze Pro-Ject 2-Xperience Acryl



Recenze gramofónu Project Xperience aneb CD vs LP, Sony x779es vs Pro-Ject 2-Xperience Acryl

Tak jsem konečně domu dotáhl i gramofon. A hned jsem ho zapojil proti svému CD přehrávači, abych si odpověděl na otázku co nám vlastně CD formát přinesl?

Ve své době to přineslo hlavně spoustu peněz Sony music a dalším vydavatelům, kteří prodali znovu to, co už si lide jednou koupili na LP. Ale to není to, co mě teď zajímá. Já si teď ověřím, doma v klidu, co jak hraje.



Technika

  Sestava:
Pro-Ject 2-Xperience Acryl
Pro-Ject 2-Xperience Acryl v LuxusniHiFi.cz
Cena: 26 490 Kč

Pro-Ject Phono Box RS
Pro-Ject Phono Box RSv LuxusniHiFi.cz
Cena: 22 390 Kč

Pro-Ject Phono Box DS+
Pro-Ject Phono Box DS+v LuxusniHiFi.cz
Cena: 11 189,00Kč

Pro-Ject Tube Box DS

Sumiko Blue Point no. 2
Sumiko Blue Point no. 2 v LuxusniHiFi.cz
Cena: 7 281 Kč

Pro-Ject Speed Box S
Pro-Ject Speed Box Sv LuxusniHiFi.cz
Cena: 3 359,00Kč

Nastavení: 1,95g, zatěžovací odpor 47 k Ohm, zatěžovací kapacita 150-300 pF pro Pro-Ject Phono Box RS a 150-300 pF pro Pro-Ject Phono Box DS+

 
  Pro představu celková cena gramo sestavy je dnes 57239Kč, cena Sony x799es byla 70000Kč a ještě je vytuněný, aby hrál pevněji střední a nejnižší tóny. U gramofonu jednotlivé části lze dokoupit nebo vyměnit či upgradovat - u CD znamená porucha jediné součásti většinou cestu na smetiště (nový laser už není k sehnání).

Na druhou stranu CD přehrávač Audionet by tuto gramo sestavu zvukově, svým podáním na detailech, prostoru a rychlosti zřejmě (pokud můžu srovnat na dálku) snadno rozstřílel. Při ceně okolo 140 tisíc by také měl. Je to tedy více o penězích než o převaze nějaké technologie.

Zbytek sestavy, na které jsem vše zkoušel, je taková střední třída NAD c375bee, jako monoblok (v můstku), další koncák NAD c272bee jako druhý monoblok dávají cca 300W do 8 Ohmů a krmí sloupové reprobedny Xavian Carisma.

Z toho co jsem si nachystal pro testování je i zřejmé, co v tomto testu bude dané a co půjde vyměňovat a porovnávat.
 



Seznámení

Už první tóny poslechu dávaji tušit jaké jsou výhody a nevýhody LP vs CD. Gramofón velmi snadno chrlí do sestavy jemné detaily a ultrarychlé přechody a to vše s až odzbrojující samozřejmosti. Rovněž rozlišení stereo prostoru je mnohem podrobnější (to jsem vůbec nečekal). Na druhou stranu ztrácí v pevnosti nejspodnější basové linky.

Další poslech se soustředil na přehazování kabelů a poskytnutých předzesilovačů. Souboj předzesilovačů je teoreticky předem rozhodnut, protože Pro-Ject Phono Box RS je přesně 2x dražší než Pro-Ject Phono Box DS+. Na druhou stranu Pro-Ject Phono Box RS umožňuje mnohem více nastavení a to krásnými stříbrnými přepínači a to asi taky není zadarmo, tak uvidíme co zvuk. Toto vše bylo třeba prokombinovat se signálovými kabely dostupnými u mě doma a s těmi zapůjčenými ze studia. Nakonec se to u mě ustálilo na použití Pro-Ject Phono Box RS a měděných kabelů se vzduchovým dielektrikem. Abych citoval TopGear - bude z toho užitečná rada pro spotřebitele ;-)


Pozorný poslech
Mám k dispozici několik opravdu dobře nahraných CD totožných s tím co mám na LP. Je sice jasné, že tam mohly být nějaké změny, ale lepšího porovnání se nedoberu.
Leonard Cohen - Old Ideas
CD vs LP (s RS předzesilovačem) Porovnání provádím až po týdnu poslouchání a už proto si pouštím první CD, abych nabral jeho sílu na basech, pevnost a drásavost na hlase Cohena. Je to tam hlas je drsný a chrčivý s temným nádechem a basa je pevná. Ale už tuším, že je to takové "válcujíci". A po zapnutí LP je to jasné ihned, v hlase Cohena je toho mnohem více, není to nic vs dunivý hlas, je to cela škála zvuků. I další hlasy a nástroje jsou mnohem jemněji prokreslené a člověk je lépe a přirozeně vnímá.

Eagles - Hotel California
CD vs LP (s RS předzesilovačem) Pořádné porovnání provádím až po týdnu poslouchání a tak už dopředu tuším, že na tomto albu by CD mohlo excelovat díky pevnějším a znělejším nejhlubším tónům. Tento souboj zkraje vyhrávalo CD na nejspodnějších, už sotva slyšitelných tónech za cenu oproti LP uměle znějících středů. Na LP se skladby stávala více vtahující i když se ztratily ty až monstrózně tvrdé basy.
Druhé kolo nastalo poradě přidat na přitlaku na přenosku, ten jsem zvedl o 2 desetinky a basy se opravdu zpevnily. Pořád zde vede co do hloubky a pevnosti CD, ale gramofon se pěkně přiblížil a navíc, to co pustí do zesilovače, to tam pustí s mnohem přirozenějším a prokreslenějším zvukem.

Metallica - And Justice For All
CD vs LP (s RS předzesilovačem) Ultrarychlá a ultratvrdá Metallica rozdělila přednes nejvíce. Buď hrajeme tvrdě, až lomozně přes CD anebo si podáme neskutečný prostor, mnohem lepší separaci nástrojů, ale méně konturované basy. Zde tedy zatím podlech CD dává smysl, přesto je LP vtahující právě pro to své lepší "rozbalení" muziky.

Shrnuto, gramofon v dané kvalitě, s relativně drahým předzesilovačem, exceluje v přirozeném podání spousty detailu v až ne kontrolovatelné mikrodynamice a s krásným prostorem. Z CD evidentně slyším detaily, které dodal DAC a charakter operačních zesilovačů. Detaily i prostor jsou slušné oproti CD přehrávačum do 50-100 tisíc Kč, ale na tuto gramofonovou sestavu nemají. Za to schopnost hrát až dolu je u CD přehrávače Sony silnější.

RS vs DS+ - při hraní slevnějším předzesilovačem se rozdíly stírají. RS má právě lepší prostor, separaci a mnohem lehčí a přirozenější projev. Zatímco u Sony x779es už nikdy předzesilovač nevyměním, tak u gramofonu tu možnost mám - a pomáhá to. S DS+ už by naskok gramofonu byl jen v přirozenějším prokreslení středu a v podání přeci jen o chlup více detailů. Zrádné je na tom to, že vzhledem k rozpočtu a ceně gramofonu i přenosky jsem původně chtěl vzít právě tento předzesilovač nebo Tube Box ve stejné ceně!
RS vs tube DS - nakonec jsem si pro další testy vyprosil právě proto raději Tube Box DS. Tento Tube Box jsem nechal rozehrát a i když jsem původně na 100% chtěl lampový analogový zvuk, tak nakonec - v přímém porovnání jsem jednoznačně zvolil velmi povedený DS+.
A co nahlas - samostatnou kapitolou je pustit si gramec nahlas. Gramofon umožňuje bez obtěžování pustit sestavu více nahlas a tak se najednou ukáže, že basy jsou, jen nejsou jednobarevné a jednorozměrné. A tak se všehny LP pouští znovu a to hlavně mé referenční Eagles, ale samozřejmě i Metallica.



A co si teda takový gramofon zaslouží?

Předzesilovač
Předzes Pro-Ject Phono Box DS+ to posouvá pod Sony x779es, ztrácí se jemňounké detaily a i když to působí jko trochu větší tlak na basy, tak na vytuněnou (tuning zaměřen právě na prokreslenější a pevnější podání basů a nižších středů) to stejně nemá. Bez problému to můžeme srovnávat s CD do cca 20tisíc, ale s dražšími přístroji už ne.
Pro-Ject Phono Box RS dodá prokreslenější detaily a mnohem více vzdušnosti a tak má nabito, jak porazit Sony x779es. Tam kde Sony útočí pevnými a těžkými basy, tam gramofonová sestává dodává dokonalý prostor, živost a jemňounké, lehce a samozřejmě podané detaily. I hudba, která byla na CD nudná se najednou rozbalí do zajímavě znějící záležitosti.
Technické výhody, ovládání hlasitoasti a dokonala funkce mute posouvá dražší Pro-Ject Phono Box RS do role vítěze. Otázkou však zůstává jak máte promyšlene rozdělení rozpočtu mezi gramofon, předzesilovač a další nutné příslušenství. Já o tom dopředu teoreticky moc nepřemyšlel a tak to prostě můžu jen akceptovat.


Kabeláž
Levnější kabely s vyšší kapacitou okamžitě zničily rozdíl mezi zesilovači, pokud tedy nevěříte na kabely, tak si rovnou kupte i nejlevnější předzesilovač. Když totiž kabely smazly detaily a přirozenost, tak zůstal jen důraz na basech Pro-Ject Phono Box DS+ a ten se tak zdal lepší volbou. Teprve kabely se vzduchovým dielktrikem ukázaly propastný rozdíl mezi těmito předzesilovai.
Za úvahu by ještě určitě stálo otestování dražších materiálu jako stříbro nebo zlato.



A nášup?

DeathMagnetic 45RPM, to znamená, že jdete po každé skladbě otočit desku a také to znamená mraky detailů a mikrodynamiky. Zde už se CD verze přes Sony x779es nechytá v žádném z parametru. Navíc, zde u CD byl problém, kdy originál CD hraje hůře než rip ze hry GitarHero. Ale ani jedno CD nestíhá. Rychle se točící LP zásobuje zesilovače mraky detailů a téměř bezprostředním podáním. Podání prostoru opět na body vyhrává LP.




Závěr

Tak nějak se mi to rýsuje, že na hledání hudby, celodenní kulisu a běžný poslech stačí nějaký digitální řetězec s harddiskem, mediapřehrávačem a digitálně analogovým převodníkem. Pro soustředěný poslech pak je lepší LP. A v té úvaze už nezbývá moc prostoru pro CD přehrávače.

Zveřejnění recenze se protáhlo a tak už zde můžu popsat zkušenosti po více než čtvrt roce - CD už nikdy.

Rozhodně všem začínajícím HiFistum doporučuji zahodit předsudky typu "staré/moderní" a poslechnout si gramofon - je to opravdu jiný a to lepší svět.

Zejména množství chrlených informací, rychlost změn, jemnost a barva jsou už přes gramofon střední třídy tak obrovské, že by bylo třeba investovat do digitální hudby násobky peněz pro dosažení alespoň podobného výsledku.