LuxusníHiFi.cz  recenze NAD CD přehrávač C 568

NAD CD přehrávač C 568
  recenze     technické rady     poslechové studio     kontakty

NAD CD přehrávač C 568

Ve studiu Špalíček se objevila chválená novinka od NAD, nástupce vynikajícího CD přehrávače C 565 s novým názvem C 568.

Spolu s novým NAD zesilovačem jsem už je podrobil minulému testu (NAD integrovaný zesilovač C 368 a CD přehrávač C 568). Ale protože předchůdce tohoto CD (C 565) byl můj adept na nákup a náhradu za mé prastaré SONY x779es, rozhodl jsem se i jeho nástupce C 568 otestovat důkladně. CD přehrávač NAD c565 byla svého času pecka. Pecka, která až některým nesedla, protože byla "málo vřelá" a tak se objevily i názory, že levnější model byl lepší a tenhle zní moc digitálně. Já osobně, po srovnání s Audionetem a důkladném testování s mým starým Sony x799, jsem nakonec musel uznat, že hraje mnohem víc, než by za tu cenu měl. A že je skvělý. Ve studiu jsme se pak shodli na tom, že tam NAD "zapomněl dát kur*ítko" ;-) Jenže výroba c565 byla ukončena nějak rychle a nyní je zde nástupce c568, který na to ale jde technicky z úplně jiné stránky, takže uvidíme co zvuk.
NAD C 568 tedy putoval ke mě domu. Byl opatrně rozbalen a zapojen do mé sestavy. Zvládne NAD C 568 tuto výzvu napříč čtvrtstoletím a přes trojnásobný cenový rozdíl? S inflaci možná spíše pětinásobný. Stojí proti němu Sony x779es s mírným tuningem. Svého času stál tento CD přehrávač 70000Kč. Ale zase už je to dědeček. Sony x779es umí sice stále dělat ramena na levné CD přehrávače, ale vedle Audionetu nebo McIntoshe se ukáže, jak moc mu ještě chybí do HighEndu. Už minulý NAD c565 mu ostře šlapal na paty, takže jsem byl moc zvědavý.

Doma ho čekaly podobné bedny, jako ve studiu: střední sloupky v 2,5 pásmovém zapojení. Ale více síly - dva koncáky od NAD, zapojené do můstku.

Značka NAD je už na našem trhu opravdu dlouho a ještě déle působí na mezinárodním trhu. Ve své historii mají mnoho špičkových přístrojů za skvělé ceny, z nichž některé se staly hvězdami HiFi nebe, jiné byly neprávem opomenuty. Ale určitě se tak, jako tak, jedná o značku, kterou je třeba určitě poznat a poslechnout - a pak se teprve rozhodnout, zda vnímáte přístup ke zvuku tak, jako NAD anebo zda zvolíte jinou značku.

NAD C 568
Jak už jsem se zmínil, NAD C 568 není evoluci NAD c565, ale nově postaveným přístrojem. D/A převodník je osazený jedním obvodem Wolfson WM8741 (191 kHz/24 bitu), předchůdce C 565BEE měl dva v rozdílovém zapojení. Řídicí obvod za to zase dostal přesné "hodiny" Crystek, jež se zdárně vypořádávají s jitterem. V zapojení se nově objevily operační zesilovače LM4562, užívané u komponentu z řady Masters, i audiofilské kondenzátory. Doladění jemných zvukových nuancí umožňuje pět křivek digitálního filtru, které se navzájem odlišují (nejvíce počáteční strmostí).

Poslech

Pro test sloužily pro nás už klasické nahrávky:
Eagles - Hotel California - Hotel California: Vlastně jen pěkná písnička, ale poctivě nahraná. Na TOP sestavě mi drásá city a dojímá mě, na horších sestavách mě nudí. Navíc nezvykle tvrdě a zněle nahraný kopák se nachází dost hluboko, takže levné sestavy ho nezahraji. Tedy pro mě rychlý test.

BeeGees - Spirits Having Flow - Stop (Think again): Opět, na středně dobrých sestavách umí dojmout, zároveň testuje kontrolovanost výšek a jejich kultivovanost.

Nohavica - Divné století - planu: Pomalý těžký zvuk s několika detaily a atmosférou. Dobře se kontroluje schopnost sestavy zahrát kontrolovaně hlubší pasáže, udržet zobrazeni prostoru a vykreslit vyšší tóny. Spodní linka má pevnou a tvrdou konturu, kterou spousta sestav rozbředne do měkkého bručení a některé ji dokonce vůbec nezahrají. To, že už nazpaměť znám znění nástrojů na TOP ENDových sestavách je obrovskou výhodou.

Patricia Barber - Modern Cool - You & The Night & The Music: Podobné vlastnosti jako Nohavica, basa jde níž a ženský hlas dá vyniknout středům. Opět už znám nazpaměť.

Eagles - Hotel California - Life in the fast line: Rytmická písnička, pěkně nahraná. Dokáže prověřit, zda sestava nenafukuje zvuk, nezpomaluje ho a nechá do prostoru vyniknout i malé detaily. Skladba musí znít vzdušně, úderně a přirozeně.

Metallica - St. Anger - St. Anger: Mnohými jako test zatracována. Ovšem ohromné množství informací v zahuštěné formě sakra prověří schopnost sestavy hrát nejen rozlišeně a přesně, ale také zvládnout to rychle. Kdo tuto skladbu neslyšel na TOP sestavě, může ji považovat za nesmyslný hukot. Kdo ji slyšel na TOP sestavě, ví, že to je dobře rozlišená skladba, s dobře vykresleným prostorem a spoustou hudebních informací.

Už první tóny dávaly tušit, jakým směrem se při vývoji tohoto digitálního přehrávače NAD vydal. Vydal se cestou analogu. První dojem totiž je, že přehrávač hraje příjemně, jako gramofon a umí podat hodně příjemných detailů, zejména na středech a to v pohodové, nerušící formě. Zřejmě sehrála roli kritika minulého modelu a NAD se rozhodl, že žádná digitální ostrost zde nebude. Snad, jak se posluchači nemohli dohodnout, zda je lepší přeci jen kvalitnější C 565 (více detailů, více informací) nebo odladěnější C 545, tak to NAD vyřešil - vyrobil kvalitnější C 545.

Takže oproti staré C 565 je zvuk opravdu jiný. Zatímco, když jsem důkladně testoval C 565, tak jsem měl hlavní problém rozeznat C 565 od Sony, tak letos s tím problém není. C 568 hraje úplně jinak. Vše, co kdo na Sony kritizuje, v NAD C 568 není - popral se z negativy digitálního zvuku excelentně. Trvalo mi to dlouho, než mi to došlo, ale Vám to prozradím hned, úvodem - NAD C 568 je prostě vyšší model C 546.

Tak sestava se mi doma pár dnů rozehrávala, proběhlo pár prvních postřehů a jdeme na to:

Metallica - St. Anger
Sestava jde dostatečně hluboko, pořád pěkně rozlišeně. Nápor Metallicy zvládá CD velmi dobře a pěkně odděluje jednotlivé nástroje i separuje hlas zpěváka. Slabší rytmičnost a dravost oproti Sony x779es je vyvážená přijemnějším podáním. Zvuk je velmi podobný, jako z mého gramofonu a ten stál i s předzesilovačem dvojnásobek.

Eagles - Hotel California - Hotel California
Tato skladba má v sobě jistou HiFi past. Jednodušší sestavy to zahrají jako pomalý rokec a ty lepší jako dojemnou a smutnou záležitost plnou citu. CD přhrává skladbu pěkně, separovaně, jsou tam detaily, citlivost hlasu je v náznaku - to je opravdu doména dražších přístrojů. Celkově je opět zvuk velmi příjemný, zejména zpěvákův hlas a vůbec mi nepřijde, že bych poslouchal digitální přehrávač.

BeeGees - Spirits Having Flow - Stop (Think again)
Tuto skladbu používám na překontrolování výšek, zda neprodukuji zvuky, které by první zněly zajímavě, ale po čase by mohly být otravné. CD přehrávač je v této skladbě excelentní, velmi pěkně vykresluje i nejmenší detaily, prokresluje výšky, ale vše je krásně kontrolované, věrné, žádný náznak nějakých úletů - poslech je velmi příjemný.

Nohavica - Divné století - Planu
Zde se srovnání začalo naplno odehrávat spíše mezi gramofonem Project a NAD C 568, Sony sice proti ním má více detailů a tvrdší spodek, ale přeci jen s jistým digitálním neklidem nebo nepřirozenosti. NAD C 568 nakonec na body prohrává s dvakrát dražším Projectem, ale je to opět perfektní. Nevím, jak se to NAD povedlo, ale tento CD přehrávač i při velkém množství detalů hraje příjemně a velmi přirozeně.

Patricia Barber - Modern Cool - You & The Night & The Music
Basy jsou zde až dolů a nechybí žádný z tónů, CD umí pěkně podat všechny tóny. Struny mají svou barvu, ale stejně jako v minulém testu se zde projeví nedostatek mikrodynamiky a nalehavosti. Ve skladbě se tedy opět projeví obě stránky NAD C 568 - na jednu stranu perfektně přirozený projev, na druhou stranu omezení v množství mikrodetailů dané cenovou kategorii přístroje.

Eagles - Hotel California - Life in the fast line
Opět rokec, tentokrát zařazen pro rytmičnost a naléhavost. C 568 hraje velmi přirozeně, opět s analogovým zvukem a v kategorii CD přehrávačů okolo 20t Kč ho jednoznačně řadím mezi TOP přístroje.

Závěr
Po testu zesilovače NAD C 368 s CD přehrávačem C 568 se ukazuje, kolik z vlastností bylo daných CD přehrávačem - to ukazuje na velký potenciál digitálních zesilovačů NAD. Dále se ukazuje, že za 20 000 Kč tady máme skvělý přístroj C 568 pro přehrávání CD disků, ale i USB disku. Možná si můžeme postesknout, že chybí střední třída okolo 40 000Kč a další skvělé přístroje už mají cenovku nad 100 000 Kč. Ale technologie CD už je dnes spíše na ústupu a tak se dá očekávat, že v tomto oboru bude spíše útlum. To jde vidět i na tom, že veškeré CD přehrávače NAD jsou zároveň špičkové transporty s velmi pečlivě řešenými digitálními výstupy.

Určitě NAD C 568 můžu doporučit k poslechu všem, kteří mají sbírku CD disků a potřebuji adekvátní přehrávač, ale přitom nemají rozpočet ve výši 100 000 Kč. Toto CD od NAD má skvělý a dospělý analogový zvuk. Je velmi příjemné a dá se poslouchat hodiny a hodiny. CD do hudby vtahuje, ale přitom není ohlušující ani rušící, prostě odstranění všech digitálních neduhů ho posunuje výš.

NAD C 568 Doporučuji vyzkoušet!

Facebook